Av Karoline Raudstein
Brukertesting kan være tidkrevende! Det er likevel noe vi vil gjøre regelmessig for å forbedre brukeropplevelsen i produktene og tjenestene vi lager. Et brukerpanel er en samling av kundene dine, eller brukere, som har sagt seg villige til å bli kontaktet for å være med i brukerstudier. Dette burde du vurdere å få i gang hvis ikke bedriften allerede har det.
Et brukerpanel gir deg fleksibilitet og mulighet til å teste mer effektivt. Personene som er med i panelet er allerede kvalifiserte som testpersoner og åpne for at du kan ta kontakt. Det reduserer tid brukt på hver enkelt rekrutteringsrunde og kutter kostnader knyttet til bruk av f.eks. eksterne byråer, eller tiden du bruker selv på å sortere ut hvem som skal kontaktes og ikke. Med andre ord blir det mer effektivt og mindre kostbart å involvere brukere. Spesielt hvis dere gjennomfører mange runder med brukertesting og intervjuer.
Hvilken informasjon skal du samle inn
Bestem hvilken informasjon du skal lagre om brukerne. Husk at du ikke må lagre så mye informasjon at brukerne kan gjenkjennes, men nok til at de kan representere en brukergruppe. Hvis du har en stor målgruppe i brukerpanelet kan det være lurt å kategorisere brukerne som rekrutteres for å holde oversikten.
Hvor og hvordan skal dataen lagres
Velg et verktøy for å opprette brukerpanelet som passer din bedrift sin størrelse og behov. Det finnes flere CRM-systemer eller dedikerte panel-plattformer som tar hånd om dette, men ofte kan det holde i massevis å opprette et regneark hvor du holder oversikten.
Rutiner for vedlikehold og samtykker
Du må ha klare rutiner for oppdatering og vedlikehold av panelet. GDPR og deltakernes samtykke må være under kontroll. Ønsker noen å ikke være med lenger? Da må du ha rutiner for å fjerne personen fra panelet. For at panelet skal være nyttig over tid må det vedlikeholdes ved å fjerne inaktive personer, rekruttere nye ved behov, oppdatere kontaktinformasjonen og gi en mulighet for å melde seg ut.
Hvem er ansvarlig
Det kan være lurt at en person, eller et team, har eierskap til brukerpanelet. At mange personer bruker panelet til å rekruttere er kjempefint. Likevel bør noen ha ansvaret for at panelet følges opp.
Når dette er på plass er det bare til å komme i gang og rekruttere brukere. Du kan for eksempel rekruttere ved å sende ut nyhetsbrev til kundene dine. Kanskje du har en supportavdeling som kan bidra til å rekruttere når de snakker med kunder? Uansett vil det gjøre brukertesting over tid mye mer effektivt når du har et internt brukerpanel som ligger klart til bruk.
Det er selvsagt noen ulemper ved å bruke et brukerpanel. Vær obs på at panelet kan ha skjevheter, særlig hvis det består av veldig lojale kunder som er over gjennomsnittet interessert i å teste ting. I tillegg kan du ende opp med å mangle perspektiver fra nye eller sjeldnere brukergrupper. Derfor bør du også gjennomføre brukerstudier utenfor panelet og vedlikeholde panelet gjennom å rekruttere nye personer ved behov. Bruk panelet med god samvittighet for å effektivt rekruttere brukere, men husk å vurdere når du bør inkludere andre brukergrupper i tillegg.
Vil du ha flere tips til å komme i gang?
Les mer her: https://www.nngroup.com/articles/research-participant-database/
Eller se denne videoen: https://www.nngroup.com/videos/user-panels/